28.09.23

Nooit meer onaangekondigde updates dankzij Remote monitoring and management (RMM) met N-Central

Wist je dat we de meest courante IT-problemen eenvoudig kunnen voorkomen? Nog voor je als gebruiker hinder ondervindt? Dat doen we door risico’s op tijd op te sporen en te verhelpen. Handmatig bij een periodiek IT-onderhoud, maar ook volledig geautomatiseerd via software voor Remote monitoring and management (RMM). In deze blog leggen we uit waarom en hoe we RMM inzetten om de volledige IT-omgeving van jouw bedrijf te optimaliseren.

Remote monitoring and management bij ITC

Wat is Remote Monitoring and Management (RMM)?

En nu in gewonemensentaal: RMM (Remote Monitoring and Management) is een centraal platform waarmee we toestellen (laptops, pc’s, servers, printers, switches, firewalls…) en programma’s makkelijk opvolgen en beheren. Bij ITC zijn we gespecialiseerd in RMM via N-Central. N-Central werkt op basis van een centrale probe die software installeert op het toestel van een gebruiker. De gebruiker merkt hier zelf niets van.

Efficiënt (patch) management via N-Central

Vroeger gebeurde het af en toe dat onze helpdesk een opdracht kreeg voor een defect toestel, waarbij later bleek dat de oorzaak niet ver zoek was: het toestel werd nooit uitgeschakeld. In sommige gevallen gebeurde het zelfs dat een toestel al 60 dagen of langer onafgebroken aan stond. Bijgevolg werden kritieke updates niet geïnstalleerd. Via patch management van N-Central is dit probleem verleden tijd. Updates installeren we wanneer mogelijk, zonder de gebruiker te hinderen. Als gebruiker ontvang je op voorhand steeds een informatieve melding.

Bij andere problemen is ook schermovername een mogelijkheid, natuurlijk enkel met toestemming van de eigenaar van het toestel. Een van onze technische consultants vraagt een schermovername aan via een ‘pop-up’-melding op je scherm. Klik je op ‘aanvaarden’, dan start de schermovername automatisch, zonder dat je eerst nog een ingewikkelde installatieprocedure moet doorlopen. Als klant beslis je zelf wanneer je dit toestaat en blijf je continu baas over je eigen toestel.

Remote monitoring and management via N-central

Permanente monitoring en beheer

N-Central wordt gebruikt voor zowel software als hardware. We kunnen hier zover in gaan als je zelf wil. Een probleem dat we vaak zien terugkomen, is een volle harde schijf. Wij kunnen op de achtergrond een script uitvoeren om de harde schijf van het toestel op te ruimen. Ook hier merk je als gebruiker niets van, want alles gebeurt automatisch. Zo moet jij niet stressen over een volle harde schijf én onze helpdesk bespaart er tijd mee.

Bij andere bedrijven worden dan weer servers compleet verwaarloosd. Geen onderhoud, geen updates, enzovoort. Het gevolg: als je zo’n server na pakweg 700 dagen opnieuw opstart, kan het tot wel 10 uur duren om alle updates te installeren. Tijdverlies dat je ongetwijfeld kunt missen. Via N-Central plannen we updates van servers ’s nachts in, volledig geautomatiseerd, zonder dat er iemand op de werkvloer aanwezig is.

Een gewaarschuwd man…

Ook op vlak van online security is het van belang dat toestellen altijd up-to-date blijven. Die verantwoordelijkheid kan je niet bij je medewerkers leggen. Een update installeren tijdens de werkuren is moeilijk en het valt zelden voor dat dit buiten de werkuren wel gebeurt. We nemen deze zorgen volledig weg via N-Central. Zo blijven laptops en andere toestellen altijd beveiligd, zonder dat een gebruiker er iets van merkt.

Een periodiek IT-onderhoud gebeurt standaard om de drie maanden. Op voorhand weten we niet op welke problemen we gaan stuiten. Net daarom gebruiken we N-Central. Tijdens zo’n onderhoud gaan we steeds zover mogelijk, maar dankzij N-Central blijven we altijd op schema. Onze technische consultants hebben steeds een overzicht van je volledige IT-omgeving in N-Central. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan tijdens het geplande onderhoud en kunnen ze hun tijd efficiënt besteden.

Nood aan efficiënter beheer van jouw IT?

Als bedrijf ondervind je pas de gevolgen van een IT-probleem wanneer het te laat is. Dankzij N-Central en RMM helpen we onze klanten om zo probleemloos mogelijk te kunnen werken. Een geoptimaliseerde IT-omgeving betekent meer efficiëntie en minder kosten. Ook bouwbedrijf Houben uit Hasselt kan hierover meespreken. Dankzij RMM realiseerden we maar liefst een halvering van het aantal interventies door onze helpdeskmedewerkers.

Wil je als bedrijf graag meekijken of heb je een interne IT-medewerker? Indien gewenst, geven we een snelcursus N-Central, zodat je kleinere problemen eventueel zelf kan oplossen. We kunnen de omgeving zelfs aanpassen aan je noden en voorkeuren.

Neem contact op voor meer informatie.