30.06.22

Luc Thomas: “Wij ondernemen nog elke dag vanaf de winkelvloer”

Al sinds begin jaren 80 is Thomas Home & Garden Inspiration een klinkende naam in de oren van de gemiddelde Hasselaar. Zaakvoerder Luc bouwde samen met zijn 3 broers en aangetrouwden het familiebedrijf uit tot het succesverhaal van vandaag: een all-in paradijs voor planten- en interieurliefhebbers. Een gouden mix die ook vandaag blijft aanslaan bij een breed publiek.

luc thomas

“Als kind bloemstukken leren maken”

Vandaag staat familiebedrijf Thomas al meer dan 70 jaar in volle bloei. Het was de vader van Luc en zijn broers die in de jaren 50 een eerste bloemenwinkel opende in Diest.

“We zijn met zijn allen opgegroeid tussen de bloemen. We wisten al op heel jonge leeftijd hoe we een boeket of bloemstuk moesten samenstellen. Iedereen hielp mee in de zaak.”

Daarna ging het richting de Limburgse hoofdstad. Met de wind in de zeilen schoten er doorheen de jaren drie nieuwe winkels uit de Hasseltse grond. “De focus lag tot dan toe altijd puur op de verkoop van bloemen. Tot we in 1982 de kans kregen om ons te vestigen op onze huidige plek. Vanaf dan besloten we het om het helemaal anders aan te pakken”, vertelt Luc Thomas.

Open ogen en oren

“Samen met mijn broers en schoonzussen kozen we resoluut voor een nieuwe koers. De naam Bloemen Thomas zal nog heel lang in de volksmond blijven hangen, maar sinds de verhuis naar onze huidige vestiging staan we vooral gekend om een breed assortiment aan bloemen, planten en vooral alles voor een kwaliteitsvolle interieurinvulling.”

“Van puur planten en bloemen ging het plots om de totaalbeleving. We gingen overal in Europa op zoek naar interieurtrends, we investeerden in een gezellige tearoom… Een bezoekje aan onze winkel moet staan voor een fijn middagje uit. Op dat vlak waren we vroeger een echte voortrekker en eigenlijk zijn we dat vandaag ook nog altijd. We blijven onze oren en ogen openhouden: op beurzen, in het buitenland, bij leveranciers, in de modewereld, via de media, noem maar op.”

“Vandaag werken hier 35 mensen dagelijks samen, en dat 7 dagen op 7. Van een kantoor is hier amper sprake. Quasi iedereen staat bij ons op de winkelvloer om mee te helpen.”

Terugkoppelen bij een koffie

Maar ook om het familiebedrijf in goede banen te blijven leiden, doen Luc en zijn familieleden regelmatig beroep op wat externe inspiratie.

“Vandaag werken hier 35 mensen dagelijks samen, en dat 7 dagen op 7. Van een kantoor is hier amper sprake. Quasi iedereen staat bij ons op de winkelvloer om mee te helpen, bijvoorbeeld om artikels te prijzen of tuinmeubels in elkaar te steken. ’s Morgens komen we met zijn allen snel samen voor een koffie, we bespreken de meest dringende zaken en dan verspreiden we ons.”

“Dat alles doen we naast onze hoofdtaken. Zo ben ik zelf bezig met onder meer het financiële beheer, het personeel, de verkoop en de aankoop. En ook de rest heeft zijn eigen verantwoordelijkheden: de technische inkleding, plantenbeheer, logistiek en magazijn…”

“We runnen onze zaak voornamelijk vanaf de winkelvloer. Dus is extra advies en ondersteuning zeker welkom. We werken daarom nauw samen met adviseurs voor onze boekhouding en financiële planning, maar leggen evenzeer ons oor te luister bij collega-ondernemers over hoe zij met hun verschillende uitdagingen omgaan.”

“Zoveel mogelijk kennis verzamelen”

Welke toekomstige uitdagingen ziet Luc nog op hem en zijn team afkomen? “We hebben heel veel geluk met onze werknemers. De meesten zijn hier al minstens 10 jaar. Het is altijd onze ambitie geweest om werken bij Thomas zo aangenaam mogelijk te maken.”

“Net daarom willen we onze mensen multi-inzetbaar maken. Hen van zoveel mogelijk dingen laten meeproeven: boeketten maken, de kassa bemannen… Los van hun voorafgaande ervaring.”

“Alleen merken we dat de personeelskost almaar groeit. Los daarvan zijn we ervan overtuigd dat hun kennis en ervaring van onschatbare waarde zijn én blijven. Een van de grote uitdagingen wordt dus om andere stromen in onze dagelijkse werking te finetunen. Denk aan de stroom tussen de winkel en de kassa of tussen de fysieke winkel en thuis. Of aan de samenwerkingen met onze honderden leveranciers. Waar kunnen we blijven optimaliseren en zo onze kennis veiligstellen? Een uitdaging waar we iedereen van de Thomas-familie graag bij betrekken.”

“Bij ons gaat het om de totaalbeleving. We gingen overal in Europa op zoek naar interieurtrends, we investeerden in een gezellige tearoom. Een bezoekje aan onze winkel moet staan voor een gezellig middagje weg.”

3 vragen, 3x digitaal

Hoe lang werken jullie al samen met ITC?

“Dat moet nu al meer dan 20 jaar lang zijn. Vandaag beheren jullie onze server, firewall, back-ups, telefooncentrale en de volledige beveiliging hiervan.”

Wat is jullie belangrijkste digitale stukje werkvloer?

“Onze kassa’s. Zij moeten blijven draaien, ook als het internet platligt of onze server uitvalt. Net daarom gebeurt de digitale koppeling met onze kassa’s volledig op een apart serverdeel, helemaal afgeschermd achter een extra sterke beveiligingsmuur. In digitale beveiliging zullen we altijd blijven investeren.”

Hoe belangrijk is het om online aanwezig te zijn als bedrijf? 

“Social media vormen een rechtstreekse communicatielijn met onze klanten, in beide richtingen. Zij kunnen bij ons terecht voor vragen, wij informeren hen over leuke acties. Daarnaast hebben we ook een beperkte webshop, die we bewust beperken tot planten, bloemen en benodigdheden. Daar ligt volgens ons onze grootste sterkte.”

Zoek je een ICT-partner die ondernemerstaal spreekt?

Bij ITC zijn we kind aan huis bij tal van kmo’s en familiebedrijven waar ondernemersdrang voorop staat. Gezien onze ervaring in de meest uiteenlopende sectoren vertalen we jouw bedrijfsdoelen in gerichte voorstellen om jouw ICT-infrastructuur zo optimaal mogelijk uit te bouwen.

Mogen we bewijzen dat we jouw taal spreken? We nodigen je graag uit voor een vrijblijvende kennismaking. Kom de klik met ons maken!