21.09.20

Koen Evers (Befrako): “Met 20 naaimachines op Pukkelpop staan, dat was echt genieten”

Als het klikt, dan klikt het gewoon. En met kmo’s en vooral familiebedrijven is die klik er altijd al geweest. Omdat ITC zelf is gegroeid vanuit een kleine familiale kmo. Net daarom zijn we ook zo geïnteresseerd in de groeiverhalen van onze klanten. In deze blog laten we Koen Evers van Befrako aan het woord. Over zijn 33 jaar als ondernemer en over het belang van zichzelf heruitvinden binnen een nichemarkt.

Derde generatie

Befrako staat voor Bert, Frank en Koen. Drie broers uit Zonhoven die in 1998 als vennoten samen de ondernemerswereld instapten. Een verderzetting van het levenswerk van hun vader en grootvader: elektrowinkel Selexion Evers, sinds 1935 een gevestigde waarde.

Met Befrako richtten de broers hun pijlen op de invoer van voornamelijk naaimachines, waaronder het wereldbekende en iconische merk Singer. Koen is vandaag als zaakvoerder de enige actieve vennoot binnen het bedrijf. Toch was dat niet altijd zijn doel geweest.

“Ik ben eigenlijk afgestudeerd als boekhouder, maar al snel rolde ik in de elektrozaak van mijn vader. Daar werkte ik tien jaar als verkoper. Elke verkoop die ik deed, gaf me een kick. Dat is vandaag nog altijd het geval bij Befrako.”

“Voeling blijven houden met de wereld”

Een aantal jaar geleden werden in de Petit Bazar van Pukkelpop aan de lopende band kerstmutsen genaaid. “Maar liefst twintig van onze naaimachines stonden er op een rijtje. Een geweldig zicht en een enorm leuke ervaring.”

Niet veel later gingen Koen en zijn team van twaalf medewerkers aan de slag op een festivalterrein even verderop, in Boom. “Voor Tomorrowland hebben we een reuzengroot doek aan elkaar genaaid met daarop de vlaggen van alle aanwezige nationaliteiten. Die is over de hele weide van de Main Stage gegaan.”

En voor het WK in 2018 hees Befrako het gemeentehuis van thuisstad Zonhoven volledig in de Belgische driekleur. “Met al deze initatieven wilden we laten zien dat onze producten iets met mensen doen. Hen een eigen identiteit geven, een groepsgevoel opwekken, zich uniek laten voelen…”

“Ook al werken we rond een nicheproduct dat door sommigen als oubollig of klassiek wordt beschouwd, wij proberen een andere boodschap te brengen. Door als bedrijf relevant te blijven en door voeling te blijven houden met de wereld.” Dat laatste bewezen Koen en zijn team trouwens onlangs nog, in volle coronacrisis, toen ze 120 naaimachines schonken aan ziekenhuizen en hulpverleners in de buurt.

koen evers
Een aantal jaar geleden werden in de Petit Bazar van Pukkelpop aan de lopende band kerstmutsen genaaid. “Maar liefst twintig van onze naaimachines stonden er op een rijtje. Een geweldig zicht en een enorm leuke ervaring.”

“Iets verkopen kan iedereen”

Ooit voerde Koen met Befrako 1.500 Singer-naaimachines per jaar in. Vandaag zijn er dat 60.000. Met klanten in zowel de detailhandel als onder de grote merken (Carrefour, Vandenborre…) en door de enorme populariteit van online shoppen, is de vraag naar een snelle en secure dienstverlening alleen maar toegenomen.

“Maar iets verkopen, dat kan tegenwoordig iedereen. Een goede klantenservice uitbouwen, dàt is de grootste kunst. We verkopen niet alleen elektronische producten, we verkopen een volledig omkaderende service.”

“Die service begint met respect. Naar je leveranciers, naar je klanten en hùn klanten, en natuurlijk naar je eigen medewerkers toe. Op menselijk en op zakelijk vlak. De belangrijkste les die mijn grootvader zaliger doorgaf aan de volgende generaties? Betaal je leveranciers en personeel altijd op tijd. En lieg niet. Als iets niet lukt, kan je beter gewoon rechttoe rechtaan zeggen waar het op staat.”

“Zeker op dat vlak herken ik me volledig in Mark Ponet en zijn team bij ITC. We spreken diezelfde eerlijke en open taal. En loopt er om een of andere reden iets niet zoals het moet, dan steekt hij zelf zijn nek uit. Dat is wat voor mij een band schept die vele jaren overleeft.”

koen evers
“Voor Tomorrowland hebben we een reuzengroot doek aan elkaar genaaid met daarop de vlaggen van alle aanwezige nationaliteiten. Die is over de hele weide van de Main Stage gegaan.”

“De beste ideeën komen op de fiets”

Kan Koen als zaakvoerder af en toe afstand nemen van zijn werk? “Er zijn altijd wel dingen die je bezighouden na de uren. Je wil dat je personeel zich goed voelt, je moet je omzet en je marges halen, het logistieke plaatje moet helemaal kloppen… Uiteindelijk werken we met producten die van de andere kant van de wereld moeten komen.”

“Maar ik maak in de mate van het mogelijke zeker genoeg tijd vrij voor andere passies. Eén daarvan is hobbykoken, een uit de hand gelopen bezigheid. Het gebeurt wel eens dat ik voor honderd mensen of meer kook. We hebben zelfs een mooie keuken ingericht in ons bedrijf waar ik op speciale gelegenheden voor collega’s of klanten kook.”

“Sinds twee jaar ben ik ook een verwoed wielertoerist. Ik probeer iedere week toch een paar honderd kilometer af te leggen. De beste ideeën komen vaak op de fiets. Fietsen geeft me extra energie en doet me de dingen vanuit een ander perspectief bekijken.”

3 vragen aan Koen Evers, 3 keer digitaal

Hoe vaak investeren jullie in nieuwe IT?

Om de vijf à zeven jaar investeren we in nieuwe hard- en software: dubbele schermen, tablets, laptops, drivers, servers, Indesign, Photoshop, noem maar op. Logistiek en naar communicatie met de klanten toe moeten we het tempo kunnen blijven volgen.

Uit welke investering halen jullie het meeste?

Een vijftal jaar geleden begonnen we te werken met Adsolut, software die onze algemene bedrijfsvoering ondersteunt. Daar zijn we vandaag nog steeds heel tevreden van.

Welke toekomstige digitale uitdagingen wachten nog bij Befrako?

Vandaag zijn we exclusief verdeler van Singer voor België en Luxemburg. Maar we voelen dat we nog veel groeimogelijkheden hebben. In die zin moeten we al beginnen na te denken hoe we onze IT-infrastructuur hierop kunnen voorbereiden.

Ondernemer met grote amb-IT-ies?

Wij maken graag kennis om te bekijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Of je nu starter of volgroeide kmo bent, al dan niet met familiale roots. Wij kunnen zeker een rol van betekenis voor je spelen. Lees hier hoe collega’s de samenwerking met ITC ervaren en contacteer ons voor een afspraak of meer info.