22.08.23

Rik Zweegers (Crème de la crème): “creativiteit is de rode draad in ons verhaal”

Het wordt vaak gezegd: ondernemen is een rollercoaster. Een gezegde dat veel ondernemers kunnen beamen. Ook Rik Zweegers, oprichter en eigenaar van Crème de la crème in Hasselt, zit op die rollercoaster. Een verhaal dat we graag in de kijker zetten. Rik vertelt ons hoe hij met Crème de la crème het verschil maakt in de wereld van ijs.

Rik Zweegers (Creme de la creme)

“Crème de la crème is een creatieve ijsfabriek. We onderscheiden ons op twee gebieden: sterke productontwikkeling en kwalitatieve productie. We kijken naar globale trends ter inspiratie. Niet alleen naar ijs, maar ook naar andere producten. Zeker wanneer ze een invloed hebben op onze ingrediënten. Enkele jaren geleden hebben we onder meer de suikervrije trend zien passeren, terwijl nu ‘plant based’-ijs de rage is. Hierbij is ons doel om het verschil in smaak tussen traditioneel roomijs en ‘plant based’-ijs te minimaliseren.”

“We zijn steeds actief op zoek naar interessante merken die deze trends bewust willen volgen. Naar productie toe is kwaliteit altijd onze nummer één. We doen geen toegevingen op kwaliteit. Iedere dag zijn er 52 fte’s aan het werk in onze productiehal om dat mogelijk te maken.”

“Vroeger was de reclamewereld mijn grote droom”

“Ik ben marketeer van opleiding en mijn plan was vroeger om in de reclamewereld te gaan. Eerst heb ik communicatiewetenschappen gestudeerd aan de VUB en dan een jaar stage gedaan in een reclamebureau. Dat vond ik eigenlijk niet zo plezant. Als de klant niet creatief is, is de opdracht dat ook niet.”

“Daarom heb ik een MBA-opleiding gevolgd bij Vlerick Business School en ben ik aansluitend bij AB Inbev begonnen als trainee, waar ik vervolgens ook productmanager en marketingmanager ben geworden. Daar heb ik leuke dingen gedaan, maar mijn creativiteit was groter. Toen dacht ik: ik ga iets voor mezelf beginnen. Ik begon een plan te schrijven voor ijs, vanwege de gelijkenissen en mijn ervaring met de biermarkt. Ook in die sector zijn er maar enkele grote internationale spelers en een paar lokale. We hebben ijsmachines gekocht en een tweedehands productielijn opgestart. Zo zijn we begonnen en steeds blijven groeien.”

Meegaan met de tijd

“We zijn nu 23 jaar bezig en die tijd is voorbijgevlogen. Doorheen de jaren hebben we onze porties crisissen wel gehad. De meest recente crisis maakte van 2022 een vreemd jaar. Als ondernemer had je niets zelf in de hand. Je kon enkel ondergaan. De energiecrisis woog zwaar op onze elektriciteits- en invrieskosten. Daarnaast zijn enkele basisingrediënten ontploft in prijs. Gelukkig komen die nu weer wat in evenwicht. Onze creativiteit helpt ons er telkens door.”

“Die creativiteit probeer ik ook mijn kinderen mee te geven. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld net het nieuwste product van Crème de la crème ontwikkeld én verkocht: ontbijtsmoothies. Een sorbet blokje met melk waarmee je een smoothie maakt in 10 seconden. Los daarvan verwacht ik niet dat de dromen van mijn kinderen gelinkt zijn aan onze fabriek. Mijn zonen zijn goed bezig met muziek en sport, dus ik probeer die dromen aan te wakkeren.”

Vooruit blijven denken

“Ik hoop volgend jaar te beginnen met de bouw van onze nieuwe fabriek. Dat maakt deel uit van een strak plan met vast groeitraject. We willen niet groeien om te groeien, maar we vinden onszelf telkens opnieuw uit op een duurzame manier. In het begin heb ik misschien onderschat hoe investeringsintensief ons verhaal is. Het draagt de nodige risico’s met zich mee, maar het blijft leuk.”

3 vragen, 3x digitaal

Welke diensten neemt Crème de la crème bij ITC af?

ITC zorgt voor onze back-ups en online security in het algemeen, maar onze focus ligt vooral op het ERP-pakket. ITC draagt ook hieraan bij samen met andere partijen. Ondanks dat er meerdere partijen in het spel zijn, is ITC steeds bereikbaar en verloopt de samenwerking vlot.”

Wat appreciëren jullie het meest in een samenwerking met ITC?

“We werken al een heel aantal jaren samen met ITC. Zij hebben vanaf het begin onze problemen uit handen genomen. Dat heeft altijd goed gewerkt. ITC denkt probleemoplossend met ons mee, ook al wordt alles groter en uitgebreider door onze groei. Ze zorgen ervoor dat onze systemen blijven draaien.”

Over welke digitale investeringen denken jullie nog na?

“In Chili zit een bedrijf dat AI al inzet voor productontwikkeling, weliswaar dankzij een miljardenbudget. Daar zou ik graag meer over leren. Het is naïef om te denken dat AI niet naar ons komt. Momenteel zijn we nog niet groot genoeg om zoiets toe te passen. Waar we wel sterk mee bezig zijn, is de monitoring en automatisatie van onze productiemachines.”

Jouw groeiend bedrijf ondersteunen met IT?

Ons doel als totale IT-partner? Jouw bedrijf ontzorgen op vlak van IT-infrastructuur, security en digitale werkplek, zodat jouw bedrijf zijn doelen kan bereiken. Sneller, beter, makkelijker en veiliger. Ontdek meer over wat een samenwerking met ITC inhoudt, of contacteer ons voor een persoonlijke kennismaking.