“Crème de la crème is een creatieve ijsfabriek. We onderscheiden ons op twee gebieden: sterke productontwikkeling en kwalitatieve productie. We kijken naar globale trends ter inspiratie. Niet alleen naar ijs, maar ook naar andere producten. Zeker wanneer ze een invloed hebben op onze ingrediënten. Enkele jaren geleden hebben we onder meer de suikervrije trend zien passeren, terwijl nu ‘plant based’-ijs de rage is. Hierbij is ons doel om het verschil in smaak tussen traditioneel roomijs en ‘plant based’-ijs te minimaliseren.”
“We zijn steeds actief op zoek naar interessante merken die deze trends bewust willen volgen. Naar productie toe is kwaliteit altijd onze nummer één. We doen geen toegevingen op kwaliteit. Iedere dag zijn er 52 fte’s aan het werk in onze productiehal om dat mogelijk te maken.”
“Vroeger was de reclamewereld mijn grote droom”
“Ik ben marketeer van opleiding en mijn plan was vroeger om in de reclamewereld te gaan. Eerst heb ik communicatiewetenschappen gestudeerd aan de VUB en dan een jaar stage gedaan in een reclamebureau. Dat vond ik eigenlijk niet zo plezant. Als de klant niet creatief is, is de opdracht dat ook niet.”
“Daarom heb ik een MBA-opleiding gevolgd bij Vlerick Business School en ben ik aansluitend bij AB Inbev begonnen als trainee, waar ik vervolgens ook productmanager en marketingmanager ben geworden. Daar heb ik leuke dingen gedaan, maar mijn creativiteit was groter. Toen dacht ik: ik ga iets voor mezelf beginnen. Ik begon een plan te schrijven voor ijs, vanwege de gelijkenissen en mijn ervaring met de biermarkt. Ook in die sector zijn er maar enkele grote internationale spelers en een paar lokale. We hebben ijsmachines gekocht en een tweedehands productielijn opgestart. Zo zijn we begonnen en steeds blijven groeien.”
Meegaan met de tijd
“We zijn nu 23 jaar bezig en die tijd is voorbijgevlogen. Doorheen de jaren hebben we onze porties crisissen wel gehad. De meest recente crisis maakte van 2022 een vreemd jaar. Als ondernemer had je niets zelf in de hand. Je kon enkel ondergaan. De energiecrisis woog zwaar op onze elektriciteits- en invrieskosten. Daarnaast zijn enkele basisingrediënten ontploft in prijs. Gelukkig komen die nu weer wat in evenwicht. Onze creativiteit helpt ons er telkens door.”
“Die creativiteit probeer ik ook mijn kinderen mee te geven. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld net het nieuwste product van Crème de la crème ontwikkeld én verkocht: ontbijtsmoothies. Een sorbet blokje met melk waarmee je een smoothie maakt in 10 seconden. Los daarvan verwacht ik niet dat de dromen van mijn kinderen gelinkt zijn aan onze fabriek. Mijn zonen zijn goed bezig met muziek en sport, dus ik probeer die dromen aan te wakkeren.”