27.06.23

Joris Janssen (ColsonPlus): “Ook KMO’s zijn doelwitten voor hackers, misschien nog meer dan multinationals”

Regelmatig verschijnen er artikels in het nieuws over bedrijven en organisaties die ten prooi vallen aan hackers. Niet enkel brengt een cyberaanval buitensporige kosten met zich mee, in 65% van de gevallen leidt dit zelfs tot een faillissement binnen de 6 maanden. Goede bescherming begint met de juiste security tools, maar een cyberverzekering is geen overbodige luxe. Wat houdt een cyberverzekering precies in en hoe beperkt het de schade na een cyberaanval? We vroegen het aan Joris Janssen, verzekeringsadviseur bij ColsonPlus.

Joris Janssen, verzekeringsadviseur bij ColsonPlus

“Een cyberverzekering is kortweg een verzekering die bedrijven beschermt tegen de gevolgen van cyberaanvallen. Denk hierbij aan hacking van telefoons en computersystemen, betaling van losgeld (ransomware), digitale diefstal van gegevens, onrechtmatige toegang tot systemen enzovoort. Met een cyberverzekering kan je in dergelijke situaties terugvallen op IT-specialisten en juristen met een expertise in cybersecurity en crisisconsultatie. Deze diensten grijpen onmiddellijk in bij een aanval, want het is ontzettend belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Er is zelfs een 24/7 hotline beschikbaar om bijstand te verlenen in alle mogelijke scenario’s.”

“De kosten na een datalek zijn onbegrensd”

“De meeste KMO’s zijn al verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid, auto, enzovoort, maar niet voor cyberaanvallen. Dit terwijl het aantal cyberaanvallen de laatste jaren sterk is toegenomen. Ook KMO’s zijn doelwitten voor hackers, misschien nog meer dan multinationals. Uit ervaring blijkt dat elke organisatie, ongeacht de omvang of branche, het risico loopt om slachtoffer te worden van een cyberaanval. Veel bedrijven werken tegenwoordig ‘in de cloud’. Hackers maken geen onderscheid tussen hun slachtoffers. Als ze een gat vinden in de security, slaan ze toe.”

“De kosten van een cyberverzekering zijn relatief laag in vergelijking met de schade die een cyberaanval berokkent. Het gaat verder dan bijvoorbeeld enkel het losgeld betalen aan de hackers. Denk maar aan de eventuele herstelkosten van jouw systemen, het winstverlies wanneer je bedrijf voor een langere tijd uit ligt. Het is een heus sneeuwbaleffect. Daarnaast is de imagoschade immens wanneer bedrijfsgegevens online verschijnen. Je bent in dat geval ook wettelijk verplicht om klanten en relaties te informeren over het datalek. Via een cyberverzekering wordt dat allemaal gedekt.”

Joris Janssen van ColsonPlus geeft advies over cyberverzekeringen voor bedrijven

Een cyberverzekering: toegankelijk voor iedere KMO

“De prijs van een cyberverzekering wordt bepaald op basis van het risico. Via cybercontract.eu kan je makkelijk een simulatie doen. Gemiddeld kost een cyberverzekering evenveel als de omniumverzekering van een mooie bedrijfswagen. Een cyberverzekering is dus eigenlijk toegankelijk voor alle bedrijven.”, aldus Joris.

Begin bij het begin

Een cyberverzekering beschermt je tegen de gevolgen van een cyberaanval, maar een goede IT-partner blijft de eerste stap. Het is tegenwoordig belangrijk om te investeren in beide. Een IT-partner staat je bij met MFA (multifactor authenticatie), een back-upstrategie, dataherstel, awareness trainingen voor phishing en cybersecurity in het algemeen. De cyberverzekering kan al deze maatregelen opleggen als voorwaarden voor het verkrijgen van de verzekeringspolis.

ColsonPlus helpt bedrijven verder met cyberverzekeringen

Twijfels over jouw online beveiliging?

Het is belangrijk om te beseffen dat de gevolgen van een cyberaanval verder gaan dan alleen financiële schade. Een bedrijf dat het slachtoffer wordt van een cyberaanval kan het vertrouwen van klanten verliezen en zo ongetwijfeld omzet mislopen. Bij ITC helpen we je graag verder met al je vragen omtrent cybersecurity en IT-beveiliging.