Waarom Microsoft Teams inschakelen als telefooncentrale?
Omdat de afgelopen twee jaar plots een heel groot deel van de online wereldbevolking kennis heeft gemaakt met deze communicatietool. Alleen bleef het bij de meerderheid beperkt tot chatten en online vergaderen. Bovendien werken we meer en meer verspreid – denk aan de vele nieuwe thuiswerkers – en is cloudtelefonie vandaag gewoon helemaal ingeburgerd.
Zelf getest, zelf goedgekeurd
Bij ITC hebben we Microsoft Teams daarom sinds dit voorjaar als telefooncentrale geïmplementeerd in onze eigen kantoren. We vervingen ons oude telefoniesysteem en ontwikkelden een software die Teams in staat stelt om alle functionaliteiten van een moderne telefooncentrale te vervullen. En meer zelfs, tot grote tevredenheid van onze collega’s en externe contactpersonen.
Wat kan deze Teams-telefooncentrale allemaal?
Tijdens onze studieronde merkten we op dat Microsoft Teams al veel functionaliteiten van een klassiek telefoniesysteem aan boord had. Toch botsten we snel op een aantal tekortkomingen. Dus sloegen we aan het finetunen.
Uitgebreide historiek
Een gemiste oproep is vervelend. Nog vervelender wordt het wanneer je niet weet wie je moet terugbellen. In Teams-omgevingen voor bedrijven heeft enkel de IT-admin toegang tot de loggegevens achter telefonische oproepen. Zeker in bedrijven of organisaties waar het belangrijk is om op de hoogte zijn van elkaars communicatie is dat vervelend.
De add-on die we bij ITC installeerden in Teams zorgt ervoor dat je de loggegevens beschikbaar maakt tussen de verschillende collega’s:
- Wie heeft er precies gebeld?
- Hoe laat kwam de oproep binnen?
- Hoelang duurde deze oproep?
- Hoe lang heeft de klant moeten wachten op reactie?
Moeten dergelijke gegevens hier en daar intern afgeschermd worden, dan kunnen we eenvoudig verschillende rollen met aangepaste leesrechten toekennen binnen de Teams-omgeving.