“Ik zocht en kreeg actie”
Karlien De Turck is intussen net begonnen aan haar derde jaar als CEO bij Kaasbrik. Ze loste daarmee haar vader af die in 2004 het – toen nog kleine – bedrijf overkocht van de toenmalige eigenaar. Vandaag is Kaasbrik een internationale speler in het raspen en verpakken van kaas voor horeca, groothandel en industriëlen, met een dertigtal werknemers.
“Pas twee jaar na de overname ben ik in het bedrijf gestapt. Voordien heb ik een tijdje bij de Kamer van Koophandel en voor het Europees parlement gewerkt. Enorm interessant, maar al snel stelde ik me de vraag of de publieke sector helemaal mijn ding was. In het parlement was ik vooral bezig met zaken waar vaak pas jaren later iets concreet uit voortkomt.”
“Dus besloot ik de privésector in te trekken, naar het bedrijf van mijn vader. Op zoek naar actie… en die kreeg ik ook meteen (lacht). Als er iets is dat de voedingssector helemaal typeert, is het de snelheid van beslissen. We werken met voeding met een korte vervaldatum. Bovendien zit er veel rek op de vraag. Tijdens een topzomer bakt een pizzabakker aan de kust dagelijks misschien zo’n 200 pizza’s met mozzarella. Maar is het een kwakkeldag, dan stokt plots de vraag.”
“De juiste genen meegekregen”
“Met andere woorden, we moeten superflexibel zijn. Dat betekent ook dat de beslissingslijnen heel kort zijn. Je moet er echt mee om kunnen. Als ik een sollicitant overweeg die niet uit de voedingssector komt, dan moet die in staat zijn om die klik te maken.”
“Op dat vlak heb ik zelf wel de juiste genen meegekregen, denk ik (lacht). Maar het bedrijf volledig leren kennen, gebeurde al doende. Verkoop, aankoop, kwaliteit, productie… ik heb het allemaal gedaan.”