1. Ik ben mijn wachtwoord kwijt
Een vaak voorkomend issue, meestal na een wat langere verlofperiode. Of na een recente paswoordreset. Kies voor geen te moeilijk te onthouden wachtwoorden, maar gebruik bijvoorbeeld een wachtzin in de plaats. Supereenvoudig te onthouden en bovendien superveilig.
Voel je je toch meer op je gemak met een complex wachtwoord, dan is een paswoordenmanager een secure oplossing. Bovendien verzamel je al je paswoorden op deze manier centraal.
2. Ik heb een vreemde link geopend
Almaar vaker duiken verdachte e-mails in onze mailbox op van een onbekende of op het eerste zicht net betrouwbare afzender. Het gaat niet altijd om potentieel schadelijke mailtjes, maar toch is hier uiterste voorzichtigheid geboden.
Een intelligente spamfilter kan een mogelijke oplossing bieden tegen zowel de minder als de meer gevaarlijke mails, zoals phishingberichten of ransomware.
Kan je voorlopig moeilijk inschatten hoe het gesteld is met de cyberveiligheid op jouw werkvloer? Met een vrijblijvende scan van je mailboxen controleren we hoeveel phishingmails we nog vinden en welke mailboxen het meest gevaar lopen.
Wil je je medewerkers gericht opleiden? Dan sturen we een trainingsmodule uit die op regelmatige tijdstippen een (nep)phishingmailtje stuurt naar iedereen binnen je organisatie en rapporteert wie precies in de val trapt.
3. Medewerker uit dienst: wat moet ik doen?
Een collega die jullie binnenkort verlaat, heeft mogelijk nog toegang tot bedrijfsgerelateerde documenten, misschien zelfs via zijn persoonlijke smartphone. Idealiter maakt hij of zij gebruik van specifieke software waarlangs hij toegang kreeg tot zijn werkdocumenten. In dat geval kunnen we snel, eenvoudig en permanent de toegang ontzeggen vanop afstand. Uiteraard volledig GDPR-proof.
Tip: wij raden aan om bij elke in- en uitdiensttreding samen een overzichtsdocument op te stellen. De templates hiervoor liggen al bij ons klaar. Beschikt de werknemer over een laptop, smartphone…? Waar krijgt hij overal toegang tot? Beheert hij bepaalde social mediakanalen? Hoe vollediger we alles op voorhand in kaart kunnen brengen, hoe secuurder de de-activatie achteraf.