“Ingrijpende verandering voor bedrijven”
“Tijdens mijn eerste jaren hier lag de focus vooral op de lokale IT-infrastructuur bij klanten. Maar de voorbije jaren is er een enorme verschuiving gebeurd richting de cloud. Steeds meer bedrijven maken de overstap. Ook mijn functie groeide al snel mee in die richting. Vandaag volg ik alles mee op waar de cloud deel van uitmaakt: Office365, toestelbeveiliging via cloudapplicaties, Microsoft Azure…”
“Omdat een overstap naar de cloud een ingrijpende verandering op de werkvloer is, begeleiden we de klant al heel vroeg binnen zo’n traject. Ik vorm de rechtstreekse contactpersoon van de klant eens de samenwerking helemaal is uitgerold. Dat kan voor een klant met 2 medewerkers, maar ook met 200 medewerkers zijn. Hoe groter de klant, hoe groter de impact op de volledige IT-infrastructuur, en hoe diepgaander we alles moeten inventariseren en uitzetten via een gedetailleerd stappenplan.”
“Bovendien hangt de grootte van de opdracht ook af van welke toepassingen allemaal naar de cloud gaan. Is dat alleen de mailomgeving of gaat het over het volledige databeheer, beveiliging… Of een combinatie van?”
“Veel klanten blijven afwachtend”
Glenn ziet het verder opkomen van de cloudservices met plezier gebeuren. “Elke dag komt er wel iets nieuws op de markt, het is enorm interessant om te volgen. Ik merk wel dat nog lang niet elke klant mee is met het cloudverhaal. Veel mensen blijven sceptisch. Zouden we de overstap wel maken? Staan onze data veilig? Wat als er toch iets misgaat?”
“Het is onze taak om onze klanten zoveel mogelijk vertrouwen te bieden en hen hierin te begeleiden. Werken vanuit de cloud heeft zoveel voordelen. Office365 en cloudmail zijn maar één klein deel van het verhaal. Met cloudapplicaties als Sharepoint (databeheer) en Planner (taken) kan het leven op de werkvloer meteen een pak praktischer en efficiënter worden. Aan ons om af en toe een ballonnetje op te laten bij onze klanten.”